„Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam, pozwól mi zrobić, a zrozumiem”. Konfucjusz
Słowa przypisywane starożytnemu chińskiemu myślicielowi pokazują nam pewną prawdę o uczeniu się. Im bardziej jesteśmy zaangażowani, tym większe są nasze rezultaty.
Czym jest trójkąt efektywności zapamiętywania?
Trójkąt efektywności zapamiętywania, stworzony przez Edgada Dale’a, może w pewien sposób zobrazować, ile informacji zapamiętujemy po czasie dwóch tygodni od ich ekspozycji.
Według tego modelu, po dwóch tygodniach pamiętamy tylko 10% tego co przeczytaliśmy, zaś 20% tego co usłyszeliśmy. Oznacza to, że efektywniejsze jest czytanie na głos lub słuchanie audiobooka.
Korzystając z obrazów, infografik, ilustracji, symboli, zdjęć zwiększamy produktywność naszego mózgu. Dlatego też zapamiętujemy 30% tego co widzimy. Jeszcze bardziej skuteczne jest stymulowanie wielu zmysłów jednocześnie, ponieważ po dwóch tygodniach zapamiętujemy 50% tego co słyszymy i widzimy.
Warto jednak pójść dalej i wkroczyć w model aktywnego uczenia się. Polega on na dyskutowaniu i wprowadzaniu w życie treści, których się uczysz. Dzielenie się swoimi przemyśleniami w grupie daje możliwość zapamiętywania nawet 70% informacji. Nie bez powodu prawdziwe jest stwierdzenie, że najlepszą metodą uczenia się jest uczenie innych.
Najefektywniejszą metodą zapamiętywania, według Edgara Dale’a, jest zrobienie i powiedzenie czegoś, ponieważ pozwoli to na odtworzenie 90% przetworzonych informacji. Nieodłącznym elementem tego etapu jest wykorzystywanie naszego ciała do procesu uczenia się.
Jak można wykorzystać tę obserwację do zwiększenia efektywności nauki angielskiego?
W pierwszej kolejności powinniśmy upewnić się, że nie ograniczamy się wyłącznie do dwóch czy trzech aktywności, na przykład łączymy tylko czytanie, słuchanie, robienie ćwiczeń gramatycznych. Ważne jest poszerzenie repertuaru wykonywanych ćwiczeń o oglądanie filmów, prezentacji, dyskusje czy odgrywanie scenek. W ten sposób skuteczność nauki i zapamiętywania będzie znacznie wyższa.
Jednakże warto zaznaczyć, że każdy posiada swój odrębny styl uczenia się. Oznacza to, że jedna osoba zapamięta i zrozumie treść lepiej poprzez obrazy, druga poprzez słuchanie, a trzecia poprzez ruch. Niemniej jednak stymulowanie swojego mózgu wieloma zmysłami jednocześnie jest najbardziej efektywne, ponieważ wykorzystywanie inteligencji wielorakich daje nam możliwość szybszych i lepszych rezultatów, a o to chodzi w nauce języka. Właśnie w ten sposób działa metoda Colina Rose i kurs Szybki Angielski, który stworzony jest tak, aby angażować ucznia różnymi kanałami w celu zapamiętania jak najwięcej.
Iwona Potaczała