Skupienie się na wykonywanym zadaniu jest w dzisiejszych czasach trudne. Wszystko nas rozprasza: ludzie wokół, powiadomienie na telefonie czy nawet latająca mucha w pokoju. W ten sposób spada efektywność i produktywność realizowanych celów.
W jaki sposób poprawić zarządzanie sobą w czasie?
Technika Pomodoro to metoda zarządzania czasem, która została opracowana przez Francesco Cirillo. Brzmi włosko, prawda? Twórca tej techniki jest Włochem, zaś nazwa pochodzi od kuchennego czasomierza w kształcie pomidora. System ten polega na podziale pracy na 25-minutowe sekcje i przerwy, które mają za zadanie poprawić produktywność.
Jak wygląda korzystanie z Techniki Pomodoro?
1. Wybierz zadanie do wykonania
Na początku dnia stwórz przejrzystą listę zadań do wykonania i uszereguj zadania od najważniejszych do tych mniej ważnych.
2. Ustaw czasomierz na 25 minut.
Możesz użyć budzika, timera kuchennego lub specjalnej aplikacji.
3. Pracuj nad zadaniem, aż zadzwoni czasomierz.
Całe Pomodoro trwa 25 minut i to czas, gdzie nie wolno sobie przerywać. Warto również widzieć, ile czasu jeszcze pozostało.
4. Odznacz wykonanie zadania
Gratulacje! Z zadowoleniem odhaczasz na kartce ukończenie zadania.
5. Zrób sobie 5 minut przerwy.
Jest to istotny fragment techniki Pomodoro. Warto się przeciągnąć, przejść po pokoju lub spojrzeć przez okno.
Kiedy ukończysz cztery Pomodoro z rzędu należy zrobić przerwę 20-30 minut. To dobry czas na kawkę, ciastko lub sprawdzenie powiadomień w telefonie.
Dlaczego technika Pomodoro jest efektywna?
Krótkie odcinki czasowe pozwalają na pracę w skupieniu. Gdy wiesz, że masz określony czas, łatwiej jest się skoncentrować. Świadomość upływających minut zwiększa wydajność, ponieważ chcesz ukończyć zadanie przed przerwą. Ponadto, wizja podzielenia dłuższego zadania na krótsze odcinki z przerwami ułatwia zmotywowanie się do samej pracy i jej rozpoczęcia. Ważne są także same przerwy, które odświeżają umysł i pozwalają na chwilowe oderwanie się od wykonywanego zadania.
Warto wypróbować technikę Pomodoro wykonując codzienne czynności, nawet te najprostsze. Pomaga ona w przyglądaniu się swojej produktywności oraz zauważaniu rzeczy, które najczęściej nas rozpraszają. W najlepszym wypadku uczy nas umiejętnego planowania swojego czasu.